ambulante-zorg-1120x270

Informele kennissessie digitale werkplek in de zorg & Rondleiding Microsoft

Hierbij een korte impressie van de onze kennissessie Digitaal werken in de zorg van 27 februari jl. Na een inspirerend ochtend programma, kregen de deelnemers een rondleiding door het kantoor van Microsoft en zagen (en ondervonden) zij de meest ultieme manier van Het Nieuwe Werken!

Kennissessie2Het programma begon met een presentatie van Daan Kerklaan, directeur Zorggroep Oosterhout en Omstreken, waarin hij inging op de trends en ontwikkelingen in de zorg. Centraal in zijn verhaal stond de noodzaak voor het verschuiving van zorg van 2e en 3e lijn naar 1e lijn en 0e lijn zorg om zodoende zorg betaalbaar te houden. Dit betekent onder meer dat de patiënt steeds meer centrale rol moet gaan krijgen in dit proces. Denk daarbij aan toegang tot informatie, zelf keuzes maken en zelfredzaamheid.

Essentieel in het zorgproces is een efficiënte informatie uitwisseling en communicatie tussen patiënt en zorginstanties en de zorginstanties onderling. Dit betekent onder meer dat instanties elkaar toegang moeten verlenen tot elkaars informatie en systemen en dat er andere, nieuwe systemen nodig zijn die het op eenvoudige wijze het communicatieproces en informatie-uitwisseling ondersteunen, zoals Office 365.

Daarna gingen Richard de Wit en Tjeerd Douma, van Douma de Wit & Partners in op de mogelijkheden van Office 365. Eerst werd kort ingegaan op de basis componenten van de cloudoplossing Office 365, Exchange online, SharePoint online en Lync online. Daarbij werd vooral ingegaan op het feit dat Office 365 een platform is dat rijk is aan functionaliteit, maar het succes van het platform vooral ook afhangt van de verwachtingen van de organisatie en de aanpak. Zoals Richard het verwoorde: Office 365, gebruik het met vlag en wimpel, maar houd het simpel'. Dit betekent dat de organisatie vooral goed moeten gaan nadenken welke scenario's en processen verbeterd kunnen worden, en geschikt zijn voor vergaande digitalisering en automatisering met behulp van Office 365.
Kennissessie
Tijdens de kennissessie is een korte demonstratie gegeven over een aantal mogelijke scenario's die met Office 365 ondersteund kunnen worden, zoals het online samenwerken in (cliënten-) dossiers, het voeren van een chat of telefoongesprek met collega's vanuit het dossier, het delen van informatie via een intranet portaal, het centraal raadplegen van protocollen en handboeken.

Aansluitend hierop werd getoond hoe medewerkers en zelfs cliënten in dagelijkse situaties vanuit Office 365 met behulp van elearning (tekst, beeld, video en geluid) ondersteund kunnen worden.

Na de presentaties was het tijd voor de rondleiding door Frank van der Meer van Microsoft door het kantoor van Microsoft. Het gebouw bestaat uit zes verdiepingen. Er zijn geen kamers, ook niet voor de directeur. Iedereen kan gaan zitten waar hij wil. Voor alle vormen van werk, zijn specifieke plekken beschikbaar. Microsoft heeft er werkelijk alles aan gedaan om 'Het Nieuwe Werken' zo aangenaam mogelijk te maken. Leuk detail: ze leiden ongeveer 900 personen per week rond om dit concept te laten zien!

 Kennissessie3